donderdag 20 september 2012

Nachtvorst

Op het moment dat ik ontwaak, merk ik het direct. Het is koud in huis. Ondanks dat we de houtkachel gisteravond hoog hebben opgestookt, is het behoorlijk afgekoeld. Terwijl ik me aankleed, weet ik al wat ik zo meteen door het raam zal zien.

De grond is met een dikke laag rijp bedekt. Ook over de auto en de metalen daken van de schuur en de oude stuga ligt een dunne laag ijs. Het staat als een paal boven water dat Koning Winter de afgelopen nacht met z'n ijskoude vingers onze kant heeft uitgewezen.

Eenmaal buiten kraakt het gras onder m'n laarzen. Ik voel de kou op m'n gezicht en zie het vocht in de lucht die Jeanny en ik uitademen in grote wolken condenseren. Terwijl de langzaam opkomende zon de wereld begint te verwarmen, realiseer ik me dat het de hoogste tijd is om ons op de winter voor te bereiden.

4 opmerkingen:

  1. Wat een mooi stuk, Ben. Ik zie het meteen voor me, hoe je het hier beschrijft.

    Zelf kijk ik gigantisch uit om hetzelfde hier te ervaren. Al ben ik bang dat we hier in Nederland nog even moeten wachten voor het zover is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh....heerlijk!
    Ook hier begint Moeder Natuur ons eindelijk te verlossen van de warmte en hebben we na anderhalve dag regen zelfs een nachttemperatuur van 4 graden achter de rug! Iedere dag maak ik een wandeling door ons eigen bos en zie langzaam aan de bladeren van kleur veranderen.Hier en daar piekt er al een paddenstoel tussen de gevallen blaadjes omhoog. Ik kan niet wachten om de volledige kleurenpracht te mogen aanschouwen!!!

    Groet,
    Caroline!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wat heerlijk! Vorst, alles lekker fris buiten, mmm... iets waar we in nederland nog lang op moeten wachten vrees ik. Zo jij het beschrijft zie ik je lopen. Met de hond natuurlijk. Onze plannen om naar Zweden te vertrekken hebben we in de ijskast moeten zetten... eens hoop ik daar ook te wonen. Fingers crossed.
    Maar eerst: genieten van vandaag!
    Liefs Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sandra: Dank je voor dit mooie compliment.

    Caroline!: Fijn dat het nu bij jullie ook begint af te koelen. Ik ben benieuwd hoe jullie de herfst en winter gaan ervaren.

    Marijke: Ik hoop dat je in staat zult zijn je dromen uiteindelijk toch te verwezenlijken. Besef echter dat naast de plaats ook de manier waarop je leeft van grote invloed is op je welbevinden. Het is zoals je schrijft... Geniet van het heden, en doe dat elke dag opnieuw!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor het lezen van onze blog.

Je kunt hier een reactie achterlaten. Alle reacties zullen worden gelezen en, indien nodig, beantwoord. We stellen het op prijs als je je naam achterlaat, per slot van rekening zijn ook wij niet 'anoniem'. Reclame en off-topic reacties zullen niet worden geplaatst. Gebruik voor persoonlijke berichten het e-mailadres op de contactpagina.

Je reactie verschijnt niet direct op de blog. Deze wordt pas geplaatst nadat wij deze hebben gelezen.

Nogmaals bedankt en... vergeet niet van elke dag te genieten!