woensdag 16 maart 2011

Er is geen grens

"Je kunt er tegen vechten, maar het lukt je niet om niet ontroerd te raken. Een verhaal dat je wat doet." - Een lezer

Er is geen grens
Het fascinerende verhaal over paralympisch kampioen Anders Olsson

Na een aantal medische missers raakt de sportieve Anders Olsson vanaf zijn middel naar beneden verlamd. Ook raakt hij de helft van zijn longcapaciteit kwijt. Vijf jaar lang brengt hij bijna al zijn tijd in bed door. Verslaafd aan medicijnen en morfine. Dit is het verhaal over zijn revanche. In twee jaar tijd ontwikkelt Anders zich geheel op eigen kracht van kasplantje tot gouden medaillewinnaar tijdens de Paralympics van 2004. Twee jaar later laat Anders tijdens de drie kilometer lange Vansbrosim ruim drieduizend niet-gehandicapte zwemmers achter zich. Slechts zeven deelnemers in de herenklasse eindigen voor hem – en zij kunnen hun benen wél gebruiken. Er is geen grens laat je het hele verhaal meebeleven en leert je dat je zelfs van een uitzichtloze situatie toch het beste kunt maken.

Het verhaal over Anders Olsson gaat over het leven van een gewone man. Een man die gehandicapt raakt en uiteindelijk uitblinkt in de gehandicaptensport. Allemaal waar en bijzonder genoeg. Maar het échte verhaal gaat over het vermogen van de mens om uit een uitzichtloze situatie terug te komen. Met doorzettingsvermogen en de wil om dingen te veranderen blijkt dat het bijna altijd mogelijk is om iets te bereiken, om een positieve draai aan het leven te geven. De boodschap is: ga niet bij de pakken neerzitten, maar doe iets. Er is geen grens!

Er is geen grens is te koop bij de (internet)boekhandel.


Er is geen grens
Auteur: Eva Wiklund (Det finns ingen gräns - 2006)
Vertaling: Ben & Nicôle Heerland
Foto’s: Eva Wiklund & Ben Heerland
1e druk juli 2008
Paperback, 230 pagina's
ISBN 978-9077698297


Reacties van lezers:

Nimmer in mijn 56 jaar op deze aardkloot heb ik na een boek gelezen te hebben dit afgesloten met een brok in mijn keel, maar het verhaal over Anders heeft zelfs mij een andere kijk op het leven gegeven. Wat een wilskracht, wat een kanjer. Hier kunnen 'gezonde' mensen een voorbeeld aan nemen. Wees blij met wat je hebt, nogmaals woorden schieten me te kort. Bedankt dat jullie dit verhaal hebben willen delen.

Ik heb in één adem het boek "Er is geen grens" over het leven van Anders Olssen uitgelezen... door dit boek begint het ook bij mij weer te kriebelen om vooral niet te blijven hangen in wat niet kan, maar nog meer te proberen wat wél kan.

Ik lees bijna nooit, maar dit boek heb ik in één ruk uitgelezen. Wat een onvoorstelbaar verhaal en bovendien erg leuk en pakkend geschreven. Een echte aanrader!

Je kunt er tegen vechten, maar het lukt je niet om niet ontroerd te raken. Een verhaal dat je wat doet.

Ik heb het boek in één ochtend uitgelezen. Wat een wilskracht heeft deze Anders!

Heerlijk om te lezen, lekker luchtig geschreven.

Kippenvel en af en toe een traan kreeg ik bij het lezen van Anders' verhaal... Wat een onuitputtelijke wilskracht en doorzettingsvermogen heeft deze man, een inspiratie voor velen!!!

Eigenlijk zou iedereen die weleens denkt dat hij of zij het moeilijk heeft dit boek eens moeten lezen om te kunnen constateren dat je je praktisch over alle zaken heen kunt zetten. In één woord een fantastisch boek!



Terug naar boekwinkel.