zaterdag 23 juni 2012

Vetblad

Zo'n anderhalve maand geleden vond ik in de berm enkele stervormige, op een schijfje carambola lijkende, plantjes die kennelijk net waren uitgelopen. Omdat ik niet wist wat voor plant dit was, maar het wel graag wilde weten, maakte ik onderstaande foto.


Enkele dagen geleden zag ik op een andere plek - maar wel weer in de berm - een heleboel mooie paarse bloempjes. Toen ik één daarvan nader bestudeerde, en de lange dunne steel waarop deze stond naar beneden volgde, zag ik iets bekends. Jawel, het was zo'n zelfde stervormig plantje waaraan het fraaie bloempje was ontsproten.


Het plantje in kwestie is vetblad - pinguicula vulgaris - en zoals je aan het bloempje kunt zien, is het een vleesetende - lees insectenetende - plant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor het lezen van onze blog.

Je kunt hier een reactie achterlaten. Alle reacties zullen worden gelezen en, indien nodig, beantwoord. We stellen het op prijs als je je naam achterlaat, per slot van rekening zijn ook wij niet 'anoniem'. Reclame en off-topic reacties zullen niet worden geplaatst. Gebruik voor persoonlijke berichten het e-mailadres op de contactpagina.

Je reactie verschijnt niet direct op de blog. Deze wordt pas geplaatst nadat wij deze hebben gelezen.

Nogmaals bedankt en... vergeet niet van elke dag te genieten!