dinsdag 5 april 2016

Verbeelding?

Ondanks de gestaag vallende regen ben ik eropuit gegaan voor een wandeling hoog op de heuvel achter ons huis. Ik heb een route gekozen die me een groot deel van de klim door relatief jong bos voert. De bomen zijn niet veel hoger dan een meter of zes en ze staan over het algemeen dicht op elkaar. Veel zicht heb ik dus niet en in plaats van wandelen lijkt de manier waarop ik me verplaats veel meer op een spelletje kruip-door-sluip-door voor gevorderden. Op een gegeven moment houd ik even stil om de regendruppels die zich op mijn brillenglazen hebben verzameld weg te poetsen. Niet dat ik daarna veel verder kan zien, maar het beeld is in elk geval weer wat scherper. Wanneer ik me vervolgens weer in beweging zet gebeurt het. Ik stap op een dode tak die met een luid knappend geluid breekt en dat blijft niet zonder gevolgen.
 
Niet ver bij me vandaan gaat er met een enorm kabaal van brekende en zwiepende takken een groot beest vandoor. Kennelijk had het dier me tot nu toe niet horen aankomen... Of heeft het me wel horen aankomen, maar had het besloten om zich te drukken en af te wachten totdat ik voorbij was... Hoe het ook zij, nu gaat het er in volle vaart vandoor, mij met een in mijn keel bonkend hart achterlatend. Wat zou het geweest zijn? Ik kan maar twee dieren bedenken: een eland of een beer. Geen van beiden wil je zo dicht bij je in de buurt laten opschrikken. Ik loop in de richting waar het geluid vandaan kwam en ga op zoek naar sporen. Al gauw vind ik die. Losgetrapt mos en uit de grond losgerukte bessenstruiken, maar nergens de karakteristieke pootafdrukken van een eland. Ook geen pootafdrukken die onmiskenbaar van een beer afkomstig zijn overigens, maar toch... Of gaat mijn verbeelding er nu met me vandoor?
 
Ik vervolg mijn weg en een half uur later sta ik net onder de top van de heuvel aan de rand van een kaalkap. Er is op het open stuk geen levend wezen te zien. Wel is het gestopt met regenen en op een heuvel in de verte zie ik zelfs de zon schijnen. Na een korte pauze besluit ik om langs dezelfde route als ik gekomen ben weer af te dalen naar huis. Wie weet wat ik onderweg nog tegenkom...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor het lezen van onze blog.

Je kunt hier een reactie achterlaten. Alle reacties zullen worden gelezen en, indien nodig, beantwoord. We stellen het op prijs als je je naam achterlaat, per slot van rekening zijn ook wij niet 'anoniem'. Reclame en off-topic reacties zullen niet worden geplaatst. Gebruik voor persoonlijke berichten het e-mailadres op de contactpagina.

Je reactie verschijnt niet direct op de blog. Deze wordt pas geplaatst nadat wij deze hebben gelezen.

Nogmaals bedankt en... vergeet niet van elke dag te genieten!