donderdag 16 oktober 2014

De slechtvalk

Onlangs stond ik voor het eerst sinds het einde van de zomer weer aan de voet van de imposant uit het bos oprijzende klif. Het deed me goed weer op deze mooie en indrukwekkende plek terug te zijn. Na een korte overgangszone waar de bomen met hun wortels nog net houvast vinden, rijzen tientallen meters kale rots steil vanuit het verder slechts licht heuvelende landschap omhoog. Ik ken hier in de omgeving meerdere van dit soort steile rotswanden, maar geen andere waarvan de hoogte ook maar in de buurt komt van deze.

Afgezien van het ruisen van de wind was het helemaal stil. Dat was de vorige keren dat ik hier was wel anders. Toen was regelmatig het gekrijs van de op de klif nestelende slechtvalken te horen. Eerst alleen in de buurt van de klif zelf, maar later toen de oudervogels hun jongen vliegles gaven ook in de wijdere omgeving. Eén specifieke ochtend had ik een bijzondere ontmoeting met deze roofvogels. Ik liep over een bosweg in de buurt en hoorde ze ergens hoog in de lucht naar elkaar krijsen. Waarom ook niet, dacht ik en begon op een hoge toon geluiden te maken waarvan ik hoopte dat ze de vogels naar me toe zouden lokken. En dat werkte waarempel nog ook. Aan hun gekrijs hoorde ik dat de vogels steeds dichterbij kwamen totdat ze uiteindelijk schuin boven me in mijn gezichtsveld kwamen. Ze daalden iets, vlogen enkele rondjes en gingen er vervolgens weer vandoor. Ze zullen wel bedacht hebben dat ik een iets te grote prooi was om op te oefenen...

De slechtvalk - pilgimsfalk in het Zweeds - is een van de grotere valken. Deze roofvogel broedt graag op kliffen en steile rotspartijen aan de voet waarvan water in de buurt is. Zijn voedsel bestaat voor het overgrote deel uit middelgrote vogels. Tijdens de duikvlucht naar zijn prooi bereikt de slechtvalk snelheden van meer dan 350 kilometer per uur en daarmee is hij waarschijnlijk het snelste dier ter wereld. In Zweden - en dan zeker in onze omgeving - komt de slechtvalk niet veel voor, volgens de officiële klassificaties is zijn status kwetsbaar. Om te overwinteren trekt de vogel naar warmer oorden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor het lezen van onze blog.

Je kunt hier een reactie achterlaten. Alle reacties zullen worden gelezen en, indien nodig, beantwoord. We stellen het op prijs als je je naam achterlaat, per slot van rekening zijn ook wij niet 'anoniem'. Reclame en off-topic reacties zullen niet worden geplaatst. Gebruik voor persoonlijke berichten het e-mailadres op de contactpagina.

Je reactie verschijnt niet direct op de blog. Deze wordt pas geplaatst nadat wij deze hebben gelezen.

Nogmaals bedankt en... vergeet niet van elke dag te genieten!