dinsdag 5 augustus 2014

Waar rook is...

Zondag 3 augustus 2014 - Dagboekfragment
 
Ik zit rond acht uur 's ochtends aan mijn bureau te werken wanneer me plotseling een branderige geur opvalt. Ook Nicôle is de brandlucht opgevallen, getuige de opmerking die ze daarover maakt. Ik ga naar buiten en dan is er geen twijfel meer mogelijk. Het ruikt naar rook en niet zo'n klein beetje ook. Sterker nog, de rook is zelfs zichtbaar. Ze hangt als een op smog lijkende deken tussen de bomen en vertroebelt het zicht in de verte. Gezien de droogte en het grote bosbrandgevaar waar we al enige tijd mee leven, zal het niemand verwonderen dat we enigszins ongerust raken.
 
Ik besluit om te proberen of ik de bron van de rook - als deze zich tenminste hier in de buurt bevindt - kan vinden. Ik stap in de auto en rijd enkele gruswegen af. De rook is overal duidelijk waarneembaar. Maar waar deze vandaan komt, blijft onduidelijk. Ook het bezoek aan twee punten waar ik ver over de heuvels en bossen kan uitkijken, verschaft geen helderheid. Nergens is een donkere rookkolom of iets dergelijks te zien. Gerustgesteld dat 'de brand' niet in onze directe omgeving woedt, rijd ik weer richting huis. Onderweg kom ik nog twee andere buurtbewoners tegen die allebei net als ik verontrust op onderzoek zijn uitgegaan.
 
Eenmaal thuis gaat de speurtocht naar de herkomst van de rook verder en deze leidt ons uiteindelijk naar een grote bosbrand die sinds afgelopen donderdag in de omgeving van Sala - Västmanland - woedt. Gisteren bedekte de rook daarvan al grote delen van onze buurprovincie Dalarna en nu lijkt deze ook Värmland - zo'n 130 kilometer westelijk van de brand - te hebben bereikt.
 
Op het moment dat ik dit schrijf - dinsdag 5 augustus in de voormiddag - is de bosbrand bij Sala nog niet onder controle. De brandhaard is ongeveer 15 kilometer breed en het vuur heeft al meer dan 10.000 hectare bos verteerd waardoor er inmiddels sprake is van de grootste bosbrand in Zwedens recente geschiedenis. Ruim 1.000 mensen zijn geëvacueerd en helaas is er de afgelopen nacht ook een dodelijk slachtoffer geborgen. In de loop van de dag zal de Zweedse brandweer hulp krijgen van twee Franse en twee Italiaanse blusvliegtuigen met behulp waarvan het hopelijk zal lukken om het vuur onder controle te krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor het lezen van onze blog.

Je kunt hier een reactie achterlaten. Alle reacties zullen worden gelezen en, indien nodig, beantwoord. We stellen het op prijs als je je naam achterlaat, per slot van rekening zijn ook wij niet 'anoniem'. Reclame en off-topic reacties zullen niet worden geplaatst. Gebruik voor persoonlijke berichten het e-mailadres op de contactpagina.

Je reactie verschijnt niet direct op de blog. Deze wordt pas geplaatst nadat wij deze hebben gelezen.

Nogmaals bedankt en... vergeet niet van elke dag te genieten!