zaterdag 10 november 2012

Voorwaarts

Sinds november 2005 werk ik bijna dagelijks met dezelfde computer. We hebben samen veel meegemaakt. Niet in het minst de geboorte en het opgroeien van deze blog, maar ook het schrijven van de boeken over onze emigratie naar Zweden. Daarnaast hielp het apparaat met allerlei belangrijke dingen zoals bankzaken, het voeren van de administratie en het doen van belastingaangiftes. Ten slotte was het dankzij het internet een onmisbare bron van informatie en middels de e-mail mijn belangrijkste communicatiemiddel met de buitenwereld.

Zeven jaar lang heeft de computer me trouw gediend. Het apparaat overleefde diverse blikseminslagen op de elektraleiding en in het huis. Zelfs een gigantische overspanningsklap waarop het elektrabedrijf ons ooit vergaste - herinneren jullie je dat nog? - kreeg de gevoelige elektronica niet kapot. Maar nu gaat het apparaat uiteindelijk toch het loodje leggen. Niet door grof geweld, maar simpelweg door technische veroudering.

In 2005 was ik met m'n computer redelijk bij de tijd. Deze huisvestte Windows XP, Office 2000, Outlook Express en tal van andere programma's die goed met elkaar konden opschieten. Tevens kon het apparaat alle uit te voeren taken probleemloos behappen. Inmiddels is dat allemaal anders. Windows XP en Office 2003(!) gaan begin 2014 uit service, Outlook Express bestaat nu al niet meer en ook mijn fotoprogramma is onlangs ten grave gedragen. Nieuwe programma's hebben een voorkeur voor Windows 7 en willen met XP niets meer te maken hebben. Bovendien heeft het apparaat steeds meer moeite om alle ongewenste reclame welke via internet op je wordt afgevuurd te behappen. Dat laatste is overigens sowieso een probleem als je zoals wij noodgewongen met een naar de huidige maatstaven beperkte bandbreedte moet werken.

Enkele weken geleden kon ik niet anders dan het einde van de technische levensduur van mijn trouwe hulpmiddel vaststellen. Morgen transplanteer ik een deel van de data naar een nieuw apparaat en daarna gaat de stekker eruit. Vervolgens zal ik - als alles goed gaat - in luttele seconden een enorme sprong voorwaarts maken.

5 opmerkingen:

  1. Bekend probleem :-). Heb er dagelijks mee te maken. Het mag van mij ook wel wat minder. Is Windows 7 en Windows Server 2008 R2 nieuw, staat Windows 8 en Windows Server 2012 al weer klaar voor de volgende ronde. Programma's moeten ook weer mee en daar gaat alles weer. Had ik maar een vak geleerd.

    Een handige tool om reclame te verminderen is Hostsman (http://www.abelhadigital.com/hostsman).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Nicôle en Ben,
    Ruim een week geleden zag ik jullie site op 'maps.rnw.nl' , eergister " Naar de Noorderzon" besteld..ben heel benieuwd naar jullie eerste verhalen!
    Wij, Hans en Richt, wonen sinds september 2006 in Noorwegen. Vind het leuk en interessant om jullie te volgen.
    Succes met de transplantatie!
    Groet vanuit Ørje, Noorwegen,
    Richt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hans: Bedankt voor je medeleven en de tip.

    Richt: Welkom en bedankt voor je warme woorden. De transplantatie lijkt geslaagd en nu ga ik alles weer langzaam opstarten. Groeten terug vanuit de Zweedse bossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gecondoleerd met het verlies van een ouwe trouwe vriend....;)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor het lezen van onze blog.

Je kunt hier een reactie achterlaten. Alle reacties zullen worden gelezen en, indien nodig, beantwoord. We stellen het op prijs als je je naam achterlaat, per slot van rekening zijn ook wij niet 'anoniem'. Reclame en off-topic reacties zullen niet worden geplaatst. Gebruik voor persoonlijke berichten het e-mailadres op de contactpagina.

Je reactie verschijnt niet direct op de blog. Deze wordt pas geplaatst nadat wij deze hebben gelezen.

Nogmaals bedankt en... vergeet niet van elke dag te genieten!