woensdag 16 mei 2012

Ringtone

Tussen alle vogelgeluiden in het bos om ons heen, is er één die luid boven alle andere uitklinkt. Het is een bijzonder karakteristieke - bijna plagende - opeenvolging van tonen, die telkens weer wordt herhaald. Natuurlijk willen we graag weten welke vogel deze fraaie tonen voortbrengt, maar het is in eerste instantie niet eenvoudig om daar achter te komen. De vogel in kwestie verschuilt zich namelijk hoog in de boomtoppen en is vanaf de grond niet te zien. Toch zijn we vastberaden om de identiteit van de muzikant vast te stellen. Ik neem daarom de videocamera ter hand om allereerst het deuntje vast te leggen. Het beeld bestaat slechts uit boomtoppen en enkele fladderende vogeltjes die niets met het riedeltje in kwestie te maken hebben.


Ik zet de speurtocht voort. Terwijl het geluid waarvan ik de bron probeer te achterhalen zich door het bos verplaatst, loop ik het achterna. En na er etterlijke malen omheen te hebben gelopen, kan ik vaststellen dat de vogel die het deuntje voortbrengt, steevast in de top van een spar zit. Met deze wetenschap wordt het een stuk makkelijker en het duurt dan ook niet lang voordat ik de mysterieuze muzikant eindelijk in beeld krijg.


Het blijkt een koperwiek te zijn. Deze zangvogel uit de familie der lijsters staat erom bekend allerlei fraaie 'ringtones' te produceren, welke overigens van gebied tot gebied behoorlijk kunnen verschillen. Geruime tijd sla ik de vogel gade. Van tijd tot tijd vliegt hij naar een andere boom, om daar zijn concert weer voort te zetten.


Dan komt de koperwiek op vijandig terrein. Nadat hij slechts één riedeltje heeft afgegeven, duikt er een soortgenoot op die hem verjaagd. Links op de foto de verjager, rechts de vogel die er vandoor gaat.


Na een korte achtervolging neemt vogel 'nummer twee' in de top van een spar plaats. Hij kijkt eens goed om zich heen en als hij heeft vastgesteld dat zijn concurrent gevlogen is, begint hij - schijnbaar tevreden - te zingen.

5 opmerkingen:

  1. WAT EEN TOP GELUID... alleen maar de vogels verder niks....

    En wederom prachtig verwoord en in beeld bebracht.

    Ik vindt het heerlijk om op je blog te struinen! Eventjes weg moment.

    tot snel

    Dickie Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik wil mijn complimenten aan jullie geven. Schit-te-ren-de foto's en wat duidelijk. Je hebt met inzoemen,zoveel meters te overbruggen en dan nog zo duidelijk.

    En dat geluid, heerlijk, voelde gewoon dat ook ik in het bos stond. Hoorde ik ook houtduiven?

    Fijne dag, hier mooiste weer van de wereld!!
    Ik hoop ook voor jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dickie Dick & Wilma:

    Dank voor jullie lovende woorden.

    En Wilma:

    Houtduiven - en holenduiven - hebben we hier ook, maar volgens mij zijn ze niet op de opname te horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dacht toch echt gekoer te horen.
    Hebben ze hier op de daken ook vaak zitten en klonk me dus bekend in de oren.

    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai Wilma,

    Mijn eerste reactie was inderdaad niet juist. Ik heb het geluid even goed opengedraaid en in het begin zijn ze - de duiven - inderdaad goed te horen. Je had dus helemaal gelijk. Misschien worden mijn oren wat ouder :-(

    Met hartelijke groet uit het Hoge Noorden,

    Ben

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor het lezen van onze blog.

Je kunt hier een reactie achterlaten. Alle reacties zullen worden gelezen en, indien nodig, beantwoord. We stellen het op prijs als je je naam achterlaat, per slot van rekening zijn ook wij niet 'anoniem'. Reclame en off-topic reacties zullen niet worden geplaatst. Gebruik voor persoonlijke berichten het e-mailadres op de contactpagina.

Je reactie verschijnt niet direct op de blog. Deze wordt pas geplaatst nadat wij deze hebben gelezen.

Nogmaals bedankt en... vergeet niet van elke dag te genieten!