zondag 15 april 2012

Te snel

Het zal eenieder inmiddels duidelijk zijn, dat ik even op en neer ben geweest naar Nederland. In deze en enkele volgende posts zal ik daarover kort verslag doen.

Dinsdag 10 april 2012, van Hagfors naar Göteborg.

In de loop van de ochtend stap ik in de auto om op weg te gaan naar Göteborg. Daar zal ik aan het begin van de avond met de boot richting Kiel afvaren. Het is slecht weer. Alhoewel de hevigheid van de neerslag varieert, stopt het geen moment met regenen. Ik heb daar overigens niet veel last van, want de ruitenwissers doen hun werk en in de auto is het warm en droog.

De enige noemenswaardigheden van deze dag zijn enkele ontmoetingen met vertegenwoordigers van het dierenrijk. Om te beginnen zie ik na een bocht opeens een grote reebok en drie geiten in stevig tempo richting de weg stappen. Ik trap beheerst op de rem. Wanneer de auto bijna stilstaat, bespeuren de reetjes kennelijk onraad, want ze draaien zich om en lopen terug het bos in. Even verderop gaat het bos over in akkers en weiland en daar zie ik tientallen kraanvogels en kieviten. Ten slotte, net op een moment dat het weer eens keihard regent, zie ik een donkerbruine roofvogel op een paaltje langs de weg zitten. Vlak voordat ik er voorbij rij, heb ik net genoeg tijd om er een korte maar scherpe blik op te werpen. Het dier zit rechtop, met z'n kop fier omhoog. Ondanks dat de regen van z'n lijf gutst, heeft het een totaal onaangedane uitstraling. De boodschap is duidelijk: mij krijg je niet klein met een beetje water.

Dan ben ik alweer honderd meter verder en is het beeld van de vogel van m'n netvlies verdwenen. Met al m'n aandacht weer bij de weg, dringt zich de gedachte bij me op dat hoewel het natuurlijk makkelijk is dat we dankzij de auto ver en snel kunnen reizen, we aan de andere kant onderweg juist ten gevolge van die snelheid veel mooie dingen missen.

Wat mij betreft is het zo snel mogelijk bereiken van de bestemming over het algemeen van weinig belang. Het gaat er juist om wat ik onderweg meemaak. En des te langzamer ik me verplaats, des te meer ik zie. Tijdens deze autorit heb ik echter geen keus en vliegt er veel aan me voorbij. Ik ben gewoon te snel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor het lezen van onze blog.

Je kunt hier een reactie achterlaten. Alle reacties zullen worden gelezen en, indien nodig, beantwoord. We stellen het op prijs als je je naam achterlaat, per slot van rekening zijn ook wij niet 'anoniem'. Reclame en off-topic reacties zullen niet worden geplaatst. Gebruik voor persoonlijke berichten het e-mailadres op de contactpagina.

Je reactie verschijnt niet direct op de blog. Deze wordt pas geplaatst nadat wij deze hebben gelezen.

Nogmaals bedankt en... vergeet niet van elke dag te genieten!