zaterdag 3 maart 2012

De eerste zwanen

Langzaam loop ik over het met ijs bedekte pad omhoog de heuvel op. Ik moet goed uitkijken waar ik mijn voeten neerzet, want met name op de steilere stukken is het spiegelglad. Jeanny loopt op veilige afstand achter me aan. Ook zij heeft moeite met de gladheid. Ondanks het feit dat ze 's ochtends vroeg altijd even flink wil rennen, houdt ze zich nu wijselijk in.

Het is koud - toen we van huis weggingen gaf de thermometer acht graden onder nul aan - en het vocht in de lucht die we uitademen vormt fraaie wolkjes. Bij totale afwezigheid van wind, blijven deze steeds even hangen voordat ze vervagen. Dan komt de zon boven de horizon van de helling die we bekimmen. Meteen wordt het merkbaar warmer en verdwijnen de condenswolkjes bij wijze van spreken nog voordat ze ontstaan.

Wanneer we halverwege de helling zijn, draai ik me om. Ik kijk uit over het dal dat nu bijna helemaal in zonneschijn baadt. Alleen boven het laagste deel, waar een riviertje loopt, blokkeert een dichte nevel het zicht. Dan, zelfs nog voordat ik hun karakteristieke kreten hoor, zie ik ze. Drie majestueuze vogels, vlak boven de boomtoppen vliegend, hun witte verenkleed goudgekleurd door de stralen van de vroege ochtendzon. Even later vliegen ze met luid klinkende vleugelslagen en vrolijk trompetterend bijna recht over ons heen. Wat een fantastisch moment om zo te mogen meemaken, de aankomst van deze eerste zwanen van het jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor het lezen van onze blog.

Je kunt hier een reactie achterlaten. Alle reacties zullen worden gelezen en, indien nodig, beantwoord. We stellen het op prijs als je je naam achterlaat, per slot van rekening zijn ook wij niet 'anoniem'. Reclame en off-topic reacties zullen niet worden geplaatst. Gebruik voor persoonlijke berichten het e-mailadres op de contactpagina.

Je reactie verschijnt niet direct op de blog. Deze wordt pas geplaatst nadat wij deze hebben gelezen.

Nogmaals bedankt en... vergeet niet van elke dag te genieten!