zondag 17 juli 2011

Steenoven bouwen - 2

We werken verder aan ons steenoven project. Wat heb je nodig om zo'n ding te bouwen? De naam zegt het al: stenen, een enorme hoeveelheid stenen.


Dus gaan we aan de gang met het verzamelen van de stenen. Gelukkig ligt het bos er vol mee. We zijn echter wel kieskeurig omdat het hele bouwwerk straks zonder gebruik van cement in elkaar moet worden gezet - en hoekige stenen stapelen nu eenmaal veel beter dan ronde.


Het is zwaar werk, dus we doen het rustig aan. De hoop stenen hierboven is nog maar een fractie van wat we nodig hebben. De onderkant, wanden en bovenkant van de oven moeten minimaal dertig centimeter dik worden, maar het liefst nog dikker zodat de warmte langer wordt vastgehouden.


Hier ligt de basis van de oven. En je ziet het: we moeten weer op zoek naar een nieuwe lading stenen.

Wordt vervolgd...

3 opmerkingen:

  1. Mooi werk Ben! Verschilt het zweedse ontwerp veel van de italiaanse varianten? Ik neem aan dat de zweedse versie ook een grill rooster heeft ergens haha!

    groetjes

    Peet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Peter,

    Dank voor het compliment.

    In mijn beleving lijkt onze toekomstige steenoven niet echt op een Italiaanse pizza-oven. Maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. Blijf onze blog volgen, dan zal het de komende dagen wel duidelijk worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat spannend om straks in een stenen oven je brood te kunnen bakken en er kan natuurlijk meer in dan alleen brood. Een gietijzeren pan met een heerlijke stoofpot lukt vast ook wel.

    Vier jaar geleden ben ik begonnen met het bakken van het dagelijkse brood voor mijn gezin en sindsdien vinden wij het brood van de meeste bakkers niet meer lekker. Hoewel ik het altijd lekker comforatbel in onze keuken binnenshuis doe, is een steenoven buiten en stille wens.

    Jullie avonturen volg ik nu al een paar jaar en je berichten over het bouwen van een stenen oven zal ik zeker volgen.

    succes.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor het lezen van onze blog.

Je kunt hier een reactie achterlaten. Alle reacties zullen worden gelezen en, indien nodig, beantwoord. We stellen het op prijs als je je naam achterlaat, per slot van rekening zijn ook wij niet 'anoniem'. Reclame en off-topic reacties zullen niet worden geplaatst. Gebruik voor persoonlijke berichten het e-mailadres op de contactpagina.

Je reactie verschijnt niet direct op de blog. Deze wordt pas geplaatst nadat wij deze hebben gelezen.

Nogmaals bedankt en... vergeet niet van elke dag te genieten!