zaterdag 21 mei 2011

Muggen en knotten

Het merendeel van de Zweden houdt meer van de zomer dan van de winter. Of, zo je wilt, meer van warmte dan van kou. Eigenlijk vinden veel Zweden dat er wat de winter betreft maar één positief ding te melden valt en dat is bij dertig graden onder nul dan ook een favoriet grapje: "det är myggfritt - er zijn geen muggen".

Vanochtend constateerde ik dat, met tot de langste dag nog precies een maand te gaan, de mugvrije periode weer voorbij is. Nog maar nauwelijks de deur uit, werd ik zonder voorafgaande waarschuwing in mijn nek geprikt en was ik vervolgens te laat om de boosdoener te grazen te nemen. Daarna werden Jeanny en ik tijdens ons ochtendrondje vergezeld door een aantal muggen en knotten, dat ons hardnekkig volgde. Slechts door even hardnekkig met mijn handen te wapperen, kon ik ze van me af houden.

Denk nu niet meteen het ergste. Nog niet tenminste. Mijn aanvallers van vanochtend waren slechts beperkt in aantal. Maar het waren wel de voorbodes van de - ongetwijfeld - gigantische hoeveelheden muggen en knotten die binnenkort weer door de Zweedse bossen zullen zoemen.